مراقبت‌های پس از سفید کردن دندان‌ها اهمیت دارد چون با گذشت زمان رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند. دندان‌های هیچ‌کس همیشه به یک رنگ باقی نمی‌ماند بلکه به دلیل عادات روزانه و مصرف انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تیره و زرد می‌شود.

ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه دندان‌هایتان را مثل روز اولی که آن‌ها را سفید کردید، درخشان و سفید نگه دارید.

مراقبت‌های پس از سفید کردن دندان‌ها: مقدمات

پس از سفید کردن دندان‌هایتان باید حداقل به مدت دو روز از مصرف مواد غذایی لک کننده دندان پرهیز کنید. همچنین باید از سیگار کشیدن و جویدن محصولات تنباکو دست بکشید چون آن‌ها هم دندان‌هایتان را لک می‌کنند.

وقتی دندان‌هایتان را در مطب بلیچ می‌کنید، دندان‌هایتان نسبت به قبل متخلخل‌تر می‌شوند. این مسئله موجب می‌شود که دندان‌ها راحت‌تر لک شوند پس پرهیز از مصرف این مواد غذایی که موجب لک شدن دندان‌هایتان می‌شود اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

درست است که باید تا 48 ساعت از خوردن مواد غذایی که دندان‌ها را لک می‌کنند بپرهیزید اما بهتر است تا یک هفته این توصیه را رعایت کنید. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری دندان‌هایتان سفید بماند باید در آینده هم این توصیه‌ها را اجرا کنید.

چه نوع مواد غذایی دندان‌ها را لک می‌کند؟

مواد غذایی بسیاری موجب لک شدن دندان‌ها می‌شود که باید مصرف آن‌ها محدود شود. رایج‌ترین این مواد غذایی شامل چای، قهوه و سودای رنگی مثل نوشابه معمولی و رژیمی هستند.

محصولات دیگری که دندان‌هایتان را لک می‌کنند عبارت‌اند از شراب قرمز و خانواده توت‌ها.

به‌طور مرتب دندان‌هایتان را مسواک بزنید

پس از سفید کردن دندان‌هایتان حتماً آن‌ها را به‌طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بهتر است بیشتر از همیشه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان‌هایتان همیشه بهترین ظاهر را داشته باشند. بالاخره برای سفید کردن آن‌ها زمان و هزینه صرف کرده‌اید پس باید آن‌ها را سفید نگه دارید.

شستن دندان‌ها بلافاصله پس از خوردن هم به از بین بردن لک‌هایی که روی دندان‌ها متراکم می‌شوند کمک می‌کند. با مسواک زدن روزانه دندان‌هایتان پس از خوردن مواد غذایی لک کننده شروع کنید تا دندان‌هایتان را تا جایی که می‌توانید سفید نگه دارید.

حدود یک هفته پس از سفید کردن دندان‌ها از خمیردندان سفیدکننده استفاده کنید

همان‌طور که دندان‌ها به از سفید کردن متخلخل‌تر می‌شوند، حساس‌تر هم می‌شوند. بلافاصله پس از سفید کردن دندان‌ها نباید از محصولات دیگر حاوی مواد سفیدکننده استفاده کنید.

وقتی حساسیت دندان‌هایتان از بین رفت می‌توانید دندان‌هایتان را با خمیردندان سفیدکننده مسواک بزنید تا سفیدی آن باقی بماند. اگر به‌جای خمیردندان عادی، روزانه از این نوع خمیردندان استفاده کنید متوجه خواهید شد که دندان‌هایتان به مدت طولانی‌تری سفید می‌مانند.

برای جلوگیری از لک شدن دندان‌ها از نی استفاده کنید

اگر به کافئین اعتیاد دارید و نمی‌توانید از قهوه یا چای صرف نظر کنید بهتر است برای نوشیدن آن‌ها از نی استفاده کنید. می‌توانید نی فلزی بخرید تا بتوانید آن را بشویید و دوباره استفاده کنید.

نی‌های فلزی برای نوشیدنی‌های سرد و گرم مناسب است و برخلاف نی‌های پلاستیکی یا چندبارمصرف ضرری برای محیط‌زیست ندارد.

برخی نی‌های فلزی حتی جلدی دارند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را در کیفتان بیندازید و هر کجا می‌روید از آن‌ها استفاده کنید. حتی اگر جایی باشید که نی نداشته باشند می‌توانید از نی خودتان استفاده کنید تا دندان‌هایتان لک نشوند.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن دندان‌هایتان را به‌شدت لک می‌کند. همچنین برای سلامت عمومی بدنتان هم مضر است. سفید کردن دندان‌ها و دوباره سیگار کشیدن باهم تناقض دارند پس بهتر است کلاً سیگار را ترک کنید.

اگر نمی‌توانید سیگار را ترک کنید یا ترک کردن آن برایتان دشوار است با پزشکتان درباره راه‌حل‌هایی که این کار را برایتان راحت می‌کند ازجمله جایگزین‌های بهتر صحبت کنید.

اگر سیگار را ترک کنید نسبت به افرادی که سیگار می‌کشند نه‌تنها دندان‌های سفیدتری خواهید داشت بلکه کلاً سالم‌تر خواهید ماند.

مواد غذایی لک کننده را همیشه نخورید

هرازچندگاهی نوشیدن یک فنجان چای یا یک کاسه توت سیاه به دندان‌هایتان آسیب نمی‌زند اما باید بیشتر مراقب باشید و فقط گاهی سراغ این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها بروید.

اگر خانواده توت‌ها را خیلی دوست دارید و می‌خواهید بدون لک شدن دندان‌هایتان از ارزش غذایی آن‌ها بهره‌مند شوید، بهتر است اسموتی درست کنید و با نی آن را بنوشید. با این کار می‌توانید از خوشمزگی و خواص آن لذت ببرید بدون اینکه رنگ دندان‌هایتان تغییر کند.

آیا جویدن آدامس‌های سفیدکننده تأثیری دارد؟

آدامس‌های سفیدکننده تا حدی به سفید ماندن دندان‌هایتان کمک می‌کند اما چندان توصیه نمی‌شود. باید مقدار بسیار زیادی از این نوع آدامس‌ها را بجوید تا تغییری در رنگ دندان‌هایتان ایجاد شود و اگر زیاد مصرف شود ممکن است مشکلاتی مثل اختلالات TMJ را تشدید کند.

بهتر است به‌جای این کار برای سفید کردن دندان‌هایتان به دندان‌پزشک مراجعه کنید و تا جای ممکن از آن‌ها خوب مراقبت کنید.

سفید کردن دندان‌ها

اگر می‌خواهید دندان‌هایتان مرواریدی و درخشان باشند باید به مراقبت‌های پس از سفید کردن آن‌ها بسیار اهمیت دهید. آیا تابه‌حال بلافاصله پس از شستن ماشینتان درون گودال گل‌ولای رفته‌اید؟ پس چرا باید کاری کنید که دندان‌هایتان بعد از سفید کردن آن‌ها لک شوند؟

به‌خوبی مراقبت کردن از دندان‌ها برای سلامت عمومی بدنتان لازم است و سفید نگه داشتن دندان‌ها هم برای سالم نگه داشتن آن‌ها لازم است.