با توجه به 6 نکته زیر می‌توانید از این سردرگمی نجات پیدا کنید. با این راهنما می‌توانید راحت‌تر لپ‌تاپ ایده‌آلتان را انتخاب کنید.

1. به اینکه لپ‌تاپتان را برای چه کاری می‌خواهید فکر کنید

·         استفاده از اینترنت و ارسال ایمیل؟ لپ‌تاپی پایین رده یا میان رده انتخاب کنید.

·         تدوین عکس؟ لپ‌تاپی دارای پردازشگر i5 یا بالاتر انتخاب کنید

·         تدوین ویدئو؟ لپ‌تاپی دارای پردازشگر i7 و کارت ویدئو انتخاب کنید

·         بازی کردن؟ لپ‌تاپی دارای کارت ویدئو انتخاب کنید

وقتی می‌خواهید لپ‌تاپ جدیدی بخرید احتمالاً می‌دانید که آن را برای چه کاری لازم دارید. مثلاً آیا فقط می‌خواهید وبگردی کنید و نتفلیکس تماشا کنید یا قصد دارید عکس تدوین کنید یا بازی کنید؟ احتمالاً به کاربرد خاصی فکر می‌کنید. همه لپ‌تاپ‌ها برای همه کارها مناسب نیستند. برای اینکه کار را برای خودتان راحت کنید بهتر است از فیلتر محصولات وب‌سایت استفاده کرده و گزینه فیلتر بر اساس کاربرد را انتخاب کنید. بدین صورت فوراً لپ‌تاپ مورد نظرتان را که مثلاً می‌توانید با آن عکس‌ها را تدوین کنید یا بازی کنید پیدا خواهید کرد، حتی اگر درباره مشخصات آن چیزی ندانید.

 

2. بودجه خود را با انتظاراتتان تطبیق دهید

 

·         کاربری روزمره و ساده دارید؟ بودجه‌تان را کاهش دهید

·         کاربری حرفه‌ای‌تر دارید؟ بودجه‌تان را افزایش دهید

هرچه کاربری‌تان حرفه‌ای‌تر و پردازش‌هایتان سنگین‌تر باید لپ‌تاپ قدرتمندتری بخرید. لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر، گران‌تر هم هستند. مثلاً انتظار نداشته باشید که بتوانید با یک لپ‌تاپ میان رده بازی‌های سنگین با کیفیت فوق‌العاده بازی کنید. این لپ‌تاپ برای این کار ساخته نشده و شما را ناامید خواهد کرد. قبول کنید که برای خرید چنین لپ‌تاپ باحالی برای بازی کردن باید چند صد یورو بیشتر خرج کنید. اگر می‌خواهید با ایک مک‌بوک جدید پر بدهید، 800 یورو شما را به جایی نمی‌رساند. به همین دلیل باید بودجه‌تان را با انتظاراتتان تطبیق دهید تا ناامید نشوید.

 

3. اگر می‌خواهید لپ‌تاپتان را به‌راحتی حمل کنید باید کمتر از 14 اینچ باشد

 

·         لپ‌تاپ‌های 10 تا 14 اینچی: راحتی حمل‌ونقل

·         لپ‌تاپ‌های 15 و 17 اینچی: مناسب برای خانه و محل کار

·         وبگردی و ارسال ایمیل؟ صفحه‌نمایش HD را انتخاب کنید

·         تماشای نتفلیکس و فیلم، تدوین عکس یا بازی کردن؟ حداقل صفحه‌نمایش FHD انتخاب کنید

آیا لپ‌تاپتان را مدام با خودتان حمل می‌کنید یا بیشت در خانه یا سر کار از آن استفاده می‌کنید؟ اگر بیشتر در خانه و سرکار لپ‌تاپ استفاده می‌کنید بهتر است لپ‌تاپ 15 یا 17 اینچی انتخاب کنید. در این صورت برای انجام کارهایتان یک نمایشگر بزرگ دارید. اگر زیاد مسافرت می‌کنید بهتر است لپ‌تاپ حداکثر 15 اینچی و 1.5 کیلوگرمی انتخاب کنید. در این صورت لازم نیست برای حمل‌ونقل آن عذاب بکشید.

 

4. اگر بین گزینه‌های مختلف سردرگم شده‌اید، لپ‌تاپ دوکاره انتخاب کنید

 

·         بین انتخاب لپ‌تاپ و تبلت سردرگم شده‌اید؟ لپ‌تاپ دوکاره را انتخاب کنید

در گذشته فقط می‌توانستید یکی از انواع لپ‌تاپ استاندارد را انتخاب کنید. امروزه انتخاب‌های زیادی وجود دارد. نظرتان درباره لپ‌تاپ دوکاره چیست؟ همان‌طور که از نامش پیداست، این لپ‌تاپ پنجره‌ای است رو به هر دو جهان. این نوع لپ‌تاپ‌ها صفحه‌نمایش لمسی و کیبورد تاشو دارند تا بتوانید به‌عنوان تبلت هم از آن‌ها استفاده کنید. اما استفاده از صفحه‌نمایش 13.3 اینچی سخت‌تر از مثلاً صفحه‌نمایش 9 اینچی است.

 

5. پورت‌ها را فراموش نکنید

 

·         تعداد پورت‌های USB را در نظر بگیرید

·         وجود پورت برای مونیتور خارجی را در نظر بگیرید

·         آیا لپ‌تاپ درایو DVD دارد؟

همه لپ‌تاپ‌ها پورت دارند اما شما به چند پورت نیاز دارید؟ به‌خوبی به این نکته فکر کنید. مثلاً آیا شما یک کیبورد و یک ماوس خارجی به لپ‌تاپتان وصل می‌کنید یا برای داشتن فضای بیشتری روی نمایشگر، یک مانیتور دیگر به آن وصل می‌کنید؟ برای این کار به چه پورت‌هایی نیاز دارید؟ USB (کیبورد و ماوس)، DisplayPort یا HDMI (مانیتور)؟ درکل، لپ‌تاپ‌های بزرگ نسبت به لپ‌تاپ‌های کوچک پورت‌های بیشتری دارند. اگر به اتصالات زیادی نیاز دارید بهتر است لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید. اگر فقط از خود لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، یک لپ‌تاپ کوچک با اتصالات کمتر برایتان کافی است.

 

6. نظرات را بخوانید

 

·         از تجربه‌های کاربران دیگر بهره ببرید

·         اگر می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید، نظرات درج‌شده در وب‌سایت‌های معتبر مثل ایسوس ایران و دیجیکالا را بخوانید چون احتمالاً افراد دیگری قبل از شما این کار را کرده‌اند. اگر خوش‌شانس باشید، آن‌ها نظراتشان را درباره آن ارسال کرده‌اند. آیا لپ‌تاپی که چشمتان را گرفته سنگین به نظر می‌رسد؟ آیا واقعاً سریع است؟ اگر می‌خواهید بفهمید که لپ‌تاپ‌هایی که چشمتان را گرفته‌اند واقعاً مطابق انتظار هستند یا نه باید نظرات دیگران را درباره آن‌ها بخوانید. یک یادداشت مفصل درباره لپ‌تاپ مورد نظرتان را در یکی از سایت‌های تخصصی بخوانید چون این‌گونه یادداشت‌ها جزئیات لپ‌تاپ را به‌دقت بررسی می‌کنند. با خواندن این نظرات و یادداشت‌ها احتمالاً از سردرگمی بین گزینه‌های زیاد برای انتخاب بیرون می‌آیید.

نهایتاً، به خاطر داشته باشید که همواره از نمایندگی رسمی لپ‌تاپ خود را خریداری کنید. در این‌صورت نه‌تنها از اصالت کالای خریداری شده‌ی خود مطمئن هستید، بلکه می‌توانید از گارانتی و خدمات پس از فروش محصول خود بهره ببرید.