یکی از غیر علمی‌ترین فرضیات درباره رشد مو این است که با تراشیدن سر، رشد مو زیاد می‌شود.

لطفاً این مطلب را بخوانید تا به ناصحیح بودن این باور پی ببرید.

مو، فولیکول‌های مو و رشد مو

اول باید یک نکته روشن شود: مویی که روی سرتان لمس می‌کنید، زنده نیست. این مو از ساختار سلولی بنیادینی به نام «فولیکول مو» بیرون می‌آید.

موها از فولیکول مو رشد می‌کنند. از هر فولیکول مو، یک، دو، سه و حداکثر چهار رشته مو رشد می‌کند. هر فولیکول مو فارغ از اینکه دارای چند رشت موست با نام «واحد فولیکولی» شناخته می‌شود.

پس باید متوجه شده باشید که واحد فولیکولی دقیقاً نمی‌داند چه بر سر رشته موهایش می‌آید. به زبان ساده‌تر اینکه حتی اگر با موچین موهایتان را بکنید، واحد فولیکولی به رشد موها ادامه می‌دهد.

اگر مویتان را با موچین بکنید احتمال اینکه واحد فولیکولی با مویتان کنده شود بسیار کم است؛ ممکن است اتفاق بیفتد ولی اتفاق نادری است.

تنها چیزی که موجب توقف رشد مو می‌شود این است که واحد فولیکولی به طریقی آسیب ببیند یا تحت تأثیر هورمون‌ها قرار بگیرد. آسیب به پوست سر ممکن است به واحد فولیکولی هم آسیب برساند و کاملاً آن را از بین ببرد یعنی دیگر در آن ناحیه مویی رشد نخواهد کرد.

سوختگی و بریدگی عمیق از رایج‌ترین حوادثی هستند در صورت آسیب رساندن به پوست سر ممکن است به فولیکول مو هم آسیب برسانند. هورمون‌ها هم نقش مهمی در توقف رشد موها دارند.

پس آیا تراشیدن سر به رشد مو کمک می‌کند؟

پس اگر فولیکول مو که وظیفه اصلی رشد مو را به عهده دارد متوجه اتفاقی که برای افتاده نشود، آیا تراشیدن سر کمکی به رشد مو می‌کند؟

قطعاً نه.

تراشیدن سر به هیچ عنوان رشد مو را تحریک نمی‌کند. خیلی کوتاه کردن مو فقط موجب می‌شود که اگر آن موها در حال رشد باشند، رشدشان بیشتر به نظر بیاید. اگر موهایتان در حال طاس شدن است، تراشیدن آن‌ها کمکی به بهتر شدن اوضاع و رشد مجدد موها نمی‌کند.

اما تراشیدن سر به‌عنوان راهی برای پذیرفتن طاسی بسیار شجاعانه است.

کاشت مو، راه‌حلی قطعی

می‌توانید به گزینه کاشت مو فکر کنید. در روش استخراج واحد فولیکولی (FUE)، واحدهای فولیکولی سالم را از پشت سر جدا می‌کنند سپس جراح این واحدها را با برش‌های میکروسکوپی در ناحیه در حال طاسی می‌کارد.

اگر گرافت‌های مو طبق الگوی رشد طبیعی موها کاشته شوند، نتیجه آن داشتن ظاهری بسیار زیبا و طبیعی خواهد بود. بی‌شک، کاشت مو به روش FUEراه‌حل قطعی رشد مو است.