شهر باشاک شهیر

محوطۀ کلی شهر باشاک شهیر یک میلیون مترمربع است. این شهر پزشکی دارای هشت ساختمان است که هر کدام یک بیمارستان کاملاً تخصصی به شرح زیر دارد: بیمارستان اطفال، بیمارستان زنان و زایمان، بیمارستان تومورشناسی، بیمارستان مغز و اعصاب، بیمارستان روانپزشکی، فیزیوتراپی و توانبخشی. این بیمارستان‌ها با ظرفیت دو هزار و ششصد و هشتاد و دو تخت خدمات‌رسانی خواهند کرد.

ساختمان اصلی شهر، با دو هزار و شصت و هشت جداساز لرزه‌ای که زیربناهای تمام ساختمان‌های شهر را تقویت می‌کنند، یکی از بزرگترین ساختمان‌های مقاوم دربرابر زمین‌لرزه در جهان خواهد بود. به‌لطف این جداسازهای لرزه‌ای جدید، انجام عمل‌های جراحی حتی درمدت زمین‌لرزه بدون ذره‌ای اختلال امکان‌پذیر خواهد بود، علاوه‌بر این میزان آهن به‌کاررفته برای ساخت  این مجموعه به 95 هزار تن خواهد رسید، یعنی 10 برابر وزن برج مشهور ایفل.

مساحتی به‌اندازه‌ی 400 هزار مترمربع از سرامیک که برای پوشاندن نمای خارجی بیمارستان به‌کار رفته، برای پوشاندن محوطه‌ای به اندازه‌ی 50 زمین فوتبال کافی است. ضمن اینکه طول کابل‌های به‌کاررفته در اسکلت‌بندی این پروژه حدوداً 12 هزار کیلومتر است، یعنی تقریباً چیزی نزدیک به طول قطر کره‌ی زمین!

از طرف دیگر، پیش‌بینی می‌شود که میزان بتونی که در این پروژه استفاده می‌شود یک میلیون مترمکعب باشد، سه برابر میزانی که در بلندترین ساختمان دنیا، یعنی برج خلیفه، به‌کار رفته است. این پروژه در سال جاری برنده‌ی جایزه‌ی مشارکت‌های عمومی-خصوصی (PPP) شده است، یک جایزه‌ی بین‌المللی که از طرف شرکت تامسون رویترز در مراسم جوایز پروژه‌های مالی PFI  اهدا می‌شود.

خدمات شهر پزشکی ترکیه

پروفسور مامیش‌اوغلو، سرپرست بهداشت استانبول، درمورد کار پروژه می‌گوید: «سرعت عملیات ساخت‌وساز به همان اندازه‌ای است که ما نیاز داریم، 53 درصد از کار انجام شده است. این یک پروژه‌ی شگفت‌انگیز است، یکی از پروژه‌هایی که رئیس‌جمهور ترکیه با گفتن جملۀ " این رویای من است" آن را وصف کرده است. ما منتظر هستیم که این پروژه هرچه زودتر تکمیل شود.»

انشاالله، در اواخر سال 2020 خدمات‌رسانی به مردم کشورمان را آغاز خواهیم کرد، این پروژه در حال حاضر 8 هزار کارگر استخدام می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که در زمان ‌بهره‌برداری برای 10 هزار نفر شغل فراهم کند، همچنین پیش‌بینی ما این است که بیمارستان روزانه به 65 هزار نفر خدمات پزشکی ارائه ‌کند! راین مکان با 89 اتاق عمل و دو هزار و ششصد و هشتاد و دو تخت، از هر نظر یک مرکز پزشکی پیشرو خواهد بود.

امکانات شهر باشاک شهیر

مامیش‌اوغلو اضافه می‌کند که پروژه‌ی شهر باشاک شهیر یک پروژه‌ی مشترک بین بخش‌های دولتی و خصوصی است، اما پرسنل آن، که کار ارائه‌ی خدمات را به‌عهده خواهند داشت، تماماً متشکل از دکترهای دولتی و کارمندان وزارت بهداشت خواهند بود. بخش‌ خصوصی، به نمایندگی شرکت ساختمانی، خدمات فرعی همچون پاکسازی، حراست، نگهبانی، خدمات دبیرخانه‌ای و فنی را تحت عنوان خدمات پشتیبانی ارائه خواهد کرد. کلیه‌ی خدمات رایگان خواهند بود.

ما هیچ بیمارستانی را تعطیل و به اینجا منتقل نخواهیم کرد، بلکه بالاترین سطح خدمات را که تکمیل‌کننده‌ی خدمات بهداشتی پیشرو در ترکیه هستند، ارائه خواهیم کرد. زمانی‌که بیمارستان راه‌اندازی شود قابلیت انجام هر کاری را خواهد داشت، از پیوند قلب گرفته تا پیوند کلیه و از مراقبت‌های ویژه برای مبتلایان گرفته تا مراقبت‌های ویژه برای نوزادان نارس. تمام این‌ ها در داخل یک پردیس بیمارستانی صورت خواهند گرفت، جایی‌که ما در آن جهش‌های کیفی ایجاد خواهیم کرد.